Asa a inceput totul...


marți, august 09, 2011

Advocacy pentru o carte










Anamaria Cătănoiu

Coord. Centrul de Limbi Străine

Cine spune că bibliotecile și bibliotecarii nu trebuie să lupte în ziua de azi ca să recâștige terenul pierdut în fața noilor tehnologii care au îndepărtat omul de carte și de lectură? În viziunea mea lucrurile s-au răsturnat și cultura a devenit din bastion care ține piept noilor tendințe consumiste, o redută care trebuie recucerită. Ironic paradox…și tristă realitate. O luptă e cultura, deci te luptă ca să menții vie plăcerea simplă de a răsfoi o carte și, mai mult, de a-i învăța sau reînvăța pe ceilalți ce semnifică această plăcere.

Un lucru însă e cert. Nu poți lupta singur, așa cum se spune din bătrâni, cu o floare nu faci primăvara. Dar când ai un buchet? Și uita așa ne-am adunat, floare cu floare, de pe câmpul bibliotecilor, să facem un buchet și să învățăm să luptăm pentru o carte.

Inițiativa a venit din partea Fundației IREX România, cea care implementează Programul Biblionet în bibliotecile românești. Echipa IREX a organizat în perioada 25 – 29 iulie 2011 un Atelier de lucru pe teme de Comunicare, Coalizare & Advocacy (pledoarie activă) la care am participat reprezentanți ai Bibliotecilor Județene și ai comunității din 5 județe: Buzău, Ialomița, Vrancea, Tulcea și Vâlcea.

Fiecare județ trebuia să aibă o echipă de 6 reprezentanți: directorul bibliotecii, coordonator județean Biblionet, formator Biblionet, 1 bibliotecar local, 1 reprezentant administrație publică locală, 1 reprezentant ONG sau mass media/sectorul de afaceri.






Echipa Vrancea

Teodora Fîntînaru

Biblioteca Județeana Duiliu Zamfirescu” Vrancea

Manager

Liliana Mocanu

Biblioteca Județeana Duiliu Zamfirescu” Vrancea

Coordonator Biblionet

Bibliotecar Filiala Sud

Anamaria Cătănoiu

Biblioteca Județeana Duiliu Zamfirescu” Vrancea

Reprezentant activități de advocacy

Coord. Centrul de Limbi Străine

Gabriel Funica

Biblioteca Județeana Duiliu Zamfirescu” Vrancea

Bibliotecar, Președintele Asociației "Cărți deschise"

Tatiana Valea

Biblioteca Municipală Adjud

Manager

Cristea Cornel

Consiliul Județean Vrancea

Inspector

Echipa din Buzău

Băsceanu Marius

Biblioteca Județeană "V. Voiculescu"

șef birou, coordonator program

Stan Angela

Biblioteca Județeană "V. Voiculescu"

șef serviciu, formator

Irimia Iulia

Biblioteca Județeană "V. Voiculescu"

bibliotecar, formator

Grigore Mihaela

Biblioteca Județeană "V. Voiculescu"

bibliotecar com. Tisău

Soare Maria Antonina

Biblioteca Județeană "V. Voiculescu"

președinta Asociaíei "Sfinții Mucenici Alexandru și Antonina"

Soare Alexandra

Biblioteca Județeană "V. Voiculescu"

voluntara, Biblioteca

Echipa Ialomița

Gina Vișan

Biblioteca Judeţeană “Ştefan Bănulescu” Ialomiţa

şef serviciu

Carmen Daniela Neagu

Biblioteca Judeţeană “Ştefan Bănulescu” Ialomiţa

formator

Daniela Drăgoi Panțuru

Biblioteca Comunală „Alexandru Graur” Reviga

bibliotecar

Ilie Cioacă

Consiliul Judeţean Ialomiţa

director

Clementina Tudor

Radio CAMPUS Slobozia

director

Andrei Daniel Stancu

Asociaţia Voluntariat “Prietenii Bibliotecii”

vicepreședinte CJ Ialomița

Echipa Tulcea

Ghionu Ovidiu

Biblioteca Județeană Tulcea

manager

Druncea Marian

Biblioteca Județeană Tulcea

trainer, sef birou relații publice- marketing

Nurciu Elena

Biblioteca Județeană Tulcea

coordonator, șef birou dezvoltarea colecțiilor. informare locală

Cantemir Cadîr

Radio Argus Tulcea

administrator

Ilie Ștefan

A.C.O.R. - Primăria Comunei Luncavița

președinte A.C..O.R. Tulcea – Primar

Vâlcea

Maria Ciobanu

Biblioteca Județeana "Antim Ivireanu" Vâlcea

bibliotecar formator

Și…Parlamentul României

Elena Mitrea

Senat, Comisia de munca si protecție socială

senator

Atelierul a fost conceput conform metodologiei “tot sistemul într-o încăpere” prin care se urmărea ca toți reprezentanții principali din cadrul bibliotecii și comunității în care funcționează să formeze o echipă multidisciplinară care să identifice problemele bibliotecii și să le rezolve printr-o abordare de tip advocacy (susținerea în fața factorilor de decizie). Scopul acestui tip de sistem de lucru este să creeze punți de comunicare eficiente între membrii reprezentativi ai comunității, să perfecționeze practicile și cunoștințele de comunicare, de mobilizare comunitară și de lucru în echipă. În plus, echipele s-au și amestecat, ceea ce a dat ocazia unei “echipe lărgite și diversificate”, am socializat, ne-am apropiat unii de alții, ne-am cunoscut mai bine, am lucrat împreună.

Scopul final al atelierului a fost să ne ajute să concepem planuri de acțiune advocacype teme pertinente pentru fiecare județ, care să fie implementabile și finanțabile prin sistemul de grant-uri care vor fi acordate de IREX în urma atelierului.

5 zile am fost mai “rău” ca la serviciu. Program cazon, de la 9 la 6-7 seara, în care am exersat termenul de interactiv mai mult decât credeam. Nu mă înțelegeți greșit. Acestea sunt punctele tari din analiza noastră SWOT și termini apreciativi, nu peiorativi. Adică a fost seriozitate și profesionalism din partea echipei IREX care ne-a cursat. Totul înconjurat de bună dispoziție, distracție și…energizer-ele Danielei (Drăghici – ofițer Advocacy IREX) care ne-a dansat și ne-a bătut de 2 ori pe zi, ca să ne trezim și să dăm randament.

Agenda de lucru a fost foarte încărcată, sesiunile au tratat teme ca: relația cu comunitatea, cele mai bune metode de a transmite mesajele, cum îi atragem pe non-utilizatori în bibliotecă, construirea unei echipe, procesul de luare a deciziilor, atingerea consensului, publicul țintă, identificarea sprijinului și opoziției, dezvoltarea mesajului, planul de acțiune advocacy.

Cu toate acestea cred că am făcut față cu toții cu brio și am fost și productivi din toate punctele de vedere: ne-am cunoscut între noi, am socializat și on/off line, adică la curs și în afara cursului (cele mai bune afaceri și discuții se fac în afara cadrului official!), am schimbat experiențe și am învățat unii de la alții și, cel mai important, chiar ne-am schițat în fiecare județ, un plan de advocacy pe o temă pertinentă, pe care l-am susținut la final prin joc de rol (să vezi distracție!)

La finalul cursului toți am fost diplomați, adică recompensați cu o diplomă de participare, să se vadă că am trecut prin sala de curs și nu degeaba merităm distincția.

Vorbesc acum în numele echipei Vrancea. Noi am început deja să lucrăm concret la proiectul nostru și luăm lucrurile foarte în serios pentru că este un proiect frumos, benefic pentru comunitatea vrânceană și nu numai.

Și acum, la final, să cunoașteți și energicii traineri, căci așa se cade. P.S. Nu vă supărați că v-am lăsat la urmă. Tot o vorbă înțeleaptă din bătrâni zice…cei din urmă vor fi cei dintâi. Vă mulțumim pentru răbdarea cu care ne-ați suportat și seriozitatea cu care v-ați făcut treaba. Chiar am învățat multe lucruri și le punem în practică.

Echipa Irex care ne-a cursat și ne-a secondat

Luminița Petrescu

IREX România

Manager grant-uri

Jozsef Szocs

IREX România

Coordonator regional

Andrei Bogdan Anichiforesei

IREX România

Coordonator regional

Mihaela Milea

IREX România

Office Manager

Monica Grecu

IREX România

Specialist PR

Daniela Drăghici

IREX România

Ofițer Advocacy

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu