|
Domniţe şi gangsteri...printre cărţi |
|
Preambul la...Valsul cărţii |
|
Domniţele |
|
Gangsterii |
|
Decor de bibliotecă |
|
Frâu liber interpretării |
Luni, 21 noiembrie, în jurul orei 12.30, la secţia de Împrumut, strada M. Kogălniceanu, 25 de elevi din clasele IX B, IX C, CNAIC au interpretat şi filmat un scurt-metraj în cadrul proiectului Ochiul din bibliotecă. Filmul are ca scop promovarea bibliotecii, a cărţii şi a lecturii.
Decor: secţia de împrumut, holul bibliotecii (coloana sonoră vals), depozit.
Recuzita: romane de dragoste şi acţiune printre care “Romeo şi Julieta”, “Iliada”, “Tristan şi Isolda”.
“Dincolo de armele (de jucărie) etalate teribilist, mesajul filmului este de fapt unul nonagresiv, îndemnând la înţelegere şi toleranţă în lumea pacificată (şi pacifistă) a cărţilor. Filmul se vrea o alegorie, inspirată de clasicul « Romeo şi Julieta » şi de ecranizările sale moderne (de aici, istoria cu gangsterii). Este vorba despre eternele conflicte care pot fi atât de firesc uitate, amortizate, fără consecinţe grave, de cei care, ghidaţi poate de experienţa benefică a lecturii, înţeleg la timp că secretul fericirii se află în iubire: de oameni şi de cărţi“ prof. Ana-Maria Cornilă – Norocea.
Luni, 21 noiembrie, la sediul bibliotecii judeţene din strada M. Kogălniceanu, am mai parcurs o etapă a proiectului “Ochiul din bibliotecă”, filmând câteva din scenele din scurt - metrajul pe care intentionam să-l realizăm pentru a promova cartea, lectura şi biblioteca. Actori, editori de imagine şi sunet, cameramani, fotografi, costumieri: elevii de la clasele a IX-a B şi a IX-a C, Colegiul Naţional “Al.I.Cuza”, vreo 20 la număr. Regie, scenariu: prof. Ana-Maria Cornilă –Norocea.
Scenele au fost filmate atât în sala de la împrumut, cât şi în sala de la intrare, folosindu-ne astfel de un întreg decor expresiv pe care ni-l permite designul bibliotecii. Scările, scrinurile, rafturile de cărţi, băncuţa cu frunze căzute, toate au alcătuit mediul ideal pentru o poveste despre iubire şi gangsteri, desfăşurată în lumea cărţilor.
Copii şi adulţi, ne-am amuzat cu toţii de noua înfăţişare (şi identitate) a actorilor, am dat viaţă cărţilor şi am primit viaţă de la ele. Doamnele bibliotecare ne-au sprijinit ca întotdeauna cu inima deschisă, pregătind recuzita livrescă de care am avut nevoie. Jocul (actoricesc) al elevilor printre cărţi a fost vegheat din partea bibliotecii de Anamaria Cătănoiu, coordonatorul Centrului de Limbi Străine, care ne-a pus la dispoziţie şi coloana sonoră (inspirat aleasă) pe care am dansat un vals al cărţilor în holul mare al bibliotecii.
Nu am încheiat însă aici periplul cinematografic deoarece mai urmează şi partea a doua a filmărilor, care va avea loc în depozitele de carte de la Sala de lectură şi Centrul de Limbi Străine. Filmuleţul de promovare va fi montat şi postat pe blogul proiectului, care este de asemenea în lucru.
Mai multe dezvăluiri “holmes-iene” în episoadele care vor urma…a suivre.
Impresii de la actori
Drăgoi Corina, IX C: Activitatea de la biblioteca judeţeană a fost o experienţă extraordinară. Pentru bucuria ochiului, fetele au purtat costumaţii asemănătoare celor de epocă. Să filmăm printre rafturile bibliotecii a fost un lucru frumos şi m-am simţit de parcă aş fi făcut parte dintr-un film vechi, cu doamne stilate şi bandiţi de seamă. Consider că această activitate ne-a scos puţin din rutina zilei şi ne-a făcut să privim altfel viaţa de licean, şi chiar biblioteca. Acesta este un proiect foarte frumos şi cu siguranţă voi mai participa şi la alte astfel de activităţi.
Lupu Raluca, IX C: Rochiile de bal şi biblioteca şi-au conferit reciproc eleganţă.
Ana Maria Teodorescu, IX C: Cea mai romantică secvenţă a fost când un băiat din clanul cititorilor de romane de acţiune s-a îndrăgostit de o fată din clanul cititorilor de romane de dragoste.
Costache Andrei, IX C: Mă bucur că am primit rolul îndrăgostitului şi sper că am jucat bine în prima parte şi că în a doua parte voi juca şi mai bine.
Stratulă Andreea, IX C: Nerăbdarea de a prezenta trecutul, de a simţi că suntem trecut, că am fost. Atmosfera de vechi din bibliotecă, rochiile de epocă, pălăriile elegante ale domnişoarelor se împleteau cu armele şi seriozitatea domnilor. Spiritul festiv, elegant, completat de parfumul îmbietor al cărţilor, reprezintă încă o filă dintr-o carte, cartea prezentului. Cuplul acţiune-dragoste a fost tema filmului, care în esenţa lui, a trimis tot la ideea de carte. Frumuseţea de a reprezenta trecutul, de a figura prezentul şi de a gândi la viitor. Plăcerea de a juca într-un film, de a intra în pielea unui personaj, de a zâmbi, de a râde. Dorinţa de a descoperi, de a fi, de a face ceva semnificativ. Doar eleganţă…Filmul a fost o amintire a trecutului, o regizare a prezentului şi o mărturie a viitorului.
Urloiu Irina, IX C: A fost … (Pot să spun BESTIAL?) extraordinar! Toată dimineaţa de dinaintea filmărilor m-am gândit la scenetă. Ideea că vom păşi în trecut şi în lumea imaginaţiei printre cărţi m-a antrenat. Frânturi de experienţă: rochia lungă de care îmi era frică să nu mă împiedic când cobor scările, valsul la care m-am împiedicat de partenerul de dans, glumele, căutarea hainelor când a trebuit să ne schimbăm.
Ştefănescu Mihaelea, IX C: Atmosfera a fost de vis. Dar şi amuzantă. Cel mai amuzant a fost când fetele trebuiau să se mire la vederea băieţilor care se ameninţau cu pistoalele. (de jucărie, bineînţeles!).
Olaru Cătălin IX C: Activitatea a fost distractivă și a făcut legătura între pasiunea mea pentru filmele de acțiune și bibliotecă, devenită și ea spațiu al acțiunilor palpitante.
Nenciu Cristina, IX B: Ziua de luni a fost una superbă, deoarece am avut ocazia să fim mici actori.
Bucă Andrei, IX B: Nu voi uita prea curând această experiență, deoarece m-a învățat să prețuiesc cartea, dar și munca de actor.
Năstase Alexandru, IX B: Mi-a făcut plăcere să filmez acest scurt-metraj. Am putut vedea filmul din spatele camerelor.
Manole Dana, IX B: Această primă filmare a fost ca o întoarcere în timp care ne-a și apropiat de universul cărților.
Gătin Rareș, IX B: A fost o experiență nouă și plăcută pentru mine, aceea de a fi actor.
Profir Eduard, IX B: Mă voi ocupa de montajul filmului, rol care îmi va oferi posibilitatea de a învața lucruri noi.
Crăciun Robert, IX B: A fost o atmosferă demnă de un film de Hollywood (oare meritam Oscarul ???)
Rusu Delia, IX B: Colegii mei au reușit să creeze o adevărată poveste pe care eu am transpus-o în fotografii.
Țibrea Claudiu, IX B: Când am auzit prima oară de acest film cred că am fost primul care s-a oferit să participe. Eu am mai participat la o scenetă și în clasa a VIII-a și știu că emoțiile unui actor sunt de neuitat. Abia aștept să văd rezultatul întâlnirii dintre cărți, gangsteri și îndrăgostiți și sper că spectatorilor le va face plăcere să urmărească acest film.
Mîțu Eduard, IX B: Am cunoscut biblioteca altfel decât o știam. Am depășit granițele normalului și am pășit în rolul unor gangsteri, dar nu orice fel de gangsteri, ci unii care iubesc literatura. Nu toți gangsterii citeau acelasi lucru; unii, mai sensibili, citeau romane de dragoste, iar alții, mai duri, citeau romane de acțiune. Din punctul meu de vedere, aceasta antiteză sugerează că toți, indiferent ce și cine suntem, ar trebui să ne cufundăm în lectură, fiecare însă după gustul lui.
(prof. Ana-Maria Cornilă –Norocea, cu o insesizabilă completare din partea coord. Anamaria Cătănoiu)