Asa a inceput totul...


joi, iulie 29, 2010

Robert Schumann și vârstele muzicii clasice

Întâlnirea de marţi 27 iulie 2010 programată de Ateneul Popular “Mr. Gh. Pastia” cu publicul amator de muzică bună a avut loc la ora 18:00, gazdă fiind ca de obicei Centrul de limbi străine al Bibliotecii Judeţene “Duiliu Zamfirescu”.

A patra întâlnire programată pentru luna iulie în cadrul proiectului “Vârstele muzicii” a fost marcată de o altă latură componistică a lui Robert Schumann şi anume CONCERTUL.

În debutul prezentării făcută de domnul Liviu Topală s-au punctat câteva mici detalii despre ceea ce înseamnă o fantezie, o uvertură şi un concert.

Fantezia Compoziţie muzicală instrumentală de formă liberă, având un caracter de improvizaţie şi de virtuozitate.

Uvertura - legată ca gen de operă, este preambulul (rezumatul) operei, care prezintă o anumită temă, ce se cântă înainte.

Concertul este o lucrare compusă pentru unul sau mai multe instrumente soliste - scrisă în trei sau patru părţi - în care este  relevată virtuozitatea solistului alături de orchestră.

Fiind făcute aceste precizări publicul prezent în sală a putut audia primul concert -  Concertul pentru 4 corni şi orchestră – îl prezintă pe Schumann ca un creator  ce oferă lucrărilor sale o melodică şi o armonizare aparte.

Sub bagheta lui Brett Mitchell au fost audiate fragmente din opera Manfred, succesul piesei datorându-se acestui dirijor american de un real talent.

Fiind genial în crearea melodicei lucrărilor sale, Schumann scrie cateva concerte pentru violoncel, vioară si pian.

Aşadar Concertul pentru violoncel şi orchestră  în interpretarea lui Mischa Maisky şi a Orchestrei simfonice din Boston, a adus din nou în atenţia publicului alternanţe grave alături de unele vesele chiar pline de bucurie, violoncelul fiind, aproape o prezenţă umană, prin tonalitatea sa.

Una dintre capodoperele lui Schumann, Concertul pentru vioară şi orchestră, în interpretarea violonistului Liviu Prunaru şi a Orchestrei Filarmonice Bucureşti, dirijor Cristian Mandeal, au dat măsura artei greu de exprimat atât pentru instrumentist cât şi pentru dirijor.

Schumann compune pentru orchestră datorită marii sale iubiri - soţia sa Clara Schumann, care vedea muzica şi tot ce însemna creaţie muzicală prin prisma marilor compozitori ai vremii: Beethoven, Brahms  

Pentru pian scrie o lucrare în 3 părţi, iniţial prezentată de Clara ca fantezie muzicală. După patru ani de muncă, modificări şi multă dăruire, fantezia devine Concertul pentru pian şi orchestră în la minor. În interpretarea pianistului Daniel Barenboim şi sub bagheta celebrului Sergiu Celibidache concertul a însemnat încheierea serii de marţi, seară în care am fi dorit să avem alături de noi şi presa locală.

Vă aşteptăm cu drag, marţi, 3 august 2010, ora 18:00, în aceeaşi locaţie, la ultima întâlnire cu Robert Schumann. (referent Carmen Cazaciuc

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu